5 декември 2014 г.

Подредбата на нещата, логосът, гледната точка и значението





Има само една гледна точка, в която нещата изглеждат смислени. Това означава, че значението е едно и то не може да бъде разводнено и релативизрано от аргумента "всеки си има своята гледна точка". Логос( λόγος) според контекста, в който е употребена думата, има много значения, но сред най-важните са "причина", "основа", "ред", "подреденост" и "слово". Дори, ако преведем буквално първото изречение от Бибилията от гръцки език "В началото бе Словото" ще бъде "В началото бе Логосът". В нас е заложен стремежът към логоса т.е. към подредеността. Ежедневният израз "няма нищо случайно" изразява тъкмо тази наша изначална интуиция, че всяко нещо в света, включително и ние самите, има своето място в общия Ред/Подредба (можем да заменим с "логос" всеки от изразите "не е редно", "ти в ред ли си?", "добре се е уредил" и т.н.). В християнството Бог Син се нарича още Бог Слово (Логос), който заради спасението на човечеството от първородния грях, се е въплътил и е станал човек – Иисус Христос - Спасител. Скоро ще празнуваме Рождество Христово, точно онзи момент в историята на човечеството, за който е казано " И Словото стана плът" Т. е. Логосът, Словото (λόγος) не само става плът и човек, но и дава възможност на човеците „да се нарекат синове Божии” – висша цел в живота на християнина. Ето как една артистична инсталация може да ни посочи небето и ние ако искаме можем да погледнем нагоре и да се попитаме и опитаме да схванем своето място във "всичко-това-наоколо".

Anamorphic Portrait Installation of French Artist Ferdinand Cheval by Bernard Pras

Инсталацията: Анаморфен портрет на Фердинанд Шевал от френския артист, художник и форограф Бернар Прас. Шевал е бил особняк и аутсайдер, по професия пощальон, който е правил скулптури в задния двор на къщата си от стари и непотребни вещи между 1879 и 1912 г.

Anamorphic Portrait Installation of French Artist Ferdinand Cheval by Bernard Pras

Anamorphic Portrait Installation of French Artist Ferdinand Cheval by Bernard Pras

Няма коментари:

Публикуване на коментар