9 март 2014 г.

Архетипни сюжети в рекламите - част 1

Понякога кратките форми на рекламните клипове доближават граничната територия между съзнавано и несъзнавано, смесвайки посредством архетипни сюжети ежедневното с извънежедневното, профанното със сакралното, въображаемото с действителното, за да се внуши точно определено настроение и да се свърже с разпознаваемостта на даден продукт

Сюжет "Възмездие"

Порочност, виновност и епично наказание. Кампания на книга подлагаща на унищожителна критика потребителското общество, написана от продуцента на култовия лондонски клуб "Ministry of sound". Музиката, разбира се е английска, оркестралната сюита "Марс" от Густав Холст, която при необходимост би могла да мотивира към действие цяла армия. В доста филми този сюжет присъства като заслужено възмездие, безмилостна саморазправа, мафиотска вендета, която носи облекчение.


Сюжет "Точен удар"


Природата, божественият и човешкият свят стават свидетели на героизъм, съсредоточаване, удар и победа. В немалко филми този сюжет присъства като последен удар в боксов мач, обезвреждане на бомба в последния миг преди да избухне или изстрел с последен патрон, който улучва право в целта. И тук облекчението е задължителен завършващ елемент. Гледайте тази реклама и ако ви хлопа дъската, заковете я. Кампания на берлинската агенция Heimat за веригата магазини тип "Направи си сам" Hornbach. 




И двата примера носят характеристиките на блян и са типично мъжки сюжети свързани с воля, действие, изстрели, удар и развръзка, въпреки че се рекламират продукти, които на пръв поглед нямат нищо общо - ексклузивна книга и верига магазини за железария.

Няма коментари:

Публикуване на коментар